tisdag, juni 16, 2009

KRANIUM – Raw Punk Apocalypse – Studio recordings 1999-2007 Cd-r

KRANIUM – Raw Punk Apocalypse – Studio recordings 1999-2007 Cd-r
(DB4D-15, Dis Before Dishonour)

Recenserade Kraniums senaste 7:a, Rakt in i Döden, för ett tag sedan och det var det första jag hörde med bandet, men på Raw Punk Acopalypse får jag stifta bekantskap med en hel del av deras inspelade studiomaterial. Jag gillar att höra material i kronologisk ordning tydligen (vilket man inte riktigt får här i och för sig) och jag applåderar att det skickas med tidigt material. Jo Kranium från Luleå, råpunk och tidig amerikansk hardcore (mer på de tidigare inspelningarna) är väl vad det handlar om. Gillar den första inspelningen från 1999, gött stuk även om trummorna är lite kackiga vid tillfällen. Gillar Us-hardcorevibben tillsammans med den skandinaviska punkattacken. Låt 7-17 är hämtade från debut 7:an ’Skitsamhälle’, spelskickligheten är högre och stuket är råare, tror att jag gillar det här materialet mest. Gillar inspelningen, som lär va lika analog som din mormor, som bidrar med ett sound som låter 80-tal och ger Kranium en god känsla och fint signum, fast det är inspelat 2003. I Låt 16, Passa Er, plankar de även versriffet från '7 Seconds' Young until I Die på en fint sätt och det ger väl kanske en liten fingervisning varifrån influenser hämtas. Gillar du 80-tals hardcore/råpunk ska du spana in Kranium, dom skulle lira gärna kunna ha varit med nu som då, mycket tack vare ljudbilden då. Gillar större delen av materialet, det tidiga som det sena, vilket låter mer som tuffare råpunk än det tidiga. Sången varierar en del mellan inspelningarna men oftast låter det bra, var bara vid något tillfälle som jag tänkte på att den lät lite röten. Jag diggar och man bjuds på hela 34 låtar på 52 minuter, tjacka! Råpunk!
www.geocities.com/nilskajsajuntti

2 kommentarer:

Mulle sa...

tackar för recensionen,länkar in den på vår sida.

http://www.kranium.st

Kenneth sa...

Haha, redan har det kommit en samlingsskiva med bandet man grundade en gång i tiden. Riktigt underhållande.