torsdag, mars 24, 2011

Europaturné? Glöm Dä!

Glöm Dä! från Linköping ska ut på turné nästa månad och varför inte ta resfebern på dom så här innan. Sagt och gjort, jag skickade iväg en liten intervju som Kaj och Årre svarade på, tack som fan! Sen så tycker jag att du ska klicka igång spelaren här uppe direkt så du har nått passande att lyssna på medan du läser det här. När du läst klart drar du på livevideon jag sköt förra året. Veva lite då!
Ni ska ut på en 15 dagar europaturné nu i april, vad har ni förväntningar på svängen och vad kan kan publiken förvänta sig att bli bjudna på om dom går och glor när ni spelar?
Årre: Mina förväntningar av denna sväng är att träffa bra folk, spela på feta gigs och få folk att veva kängnäve när vi kör! De kan förvänta sig att få en kängattack deluxe i fejjat! Ska bli skönt att få slippa Sverige och att få sitta i en bil och stinka svett. Nu när man har börjat jobba så blir det här mer en semester från allt värdelöst som har med jobb att göra.

Bästa turnéminne och vilket är ert favvoställe att spela på?

Årre: Det bästa turnéminnet jag har är när jag pissfull hoppar ut ur bilen på gränsen till tjeckien från tyskland. Drar fram kuken och börjar pissa. Börjar titta lite åt höger, där står en svart bil som det står "Polizei" på, sen börjar tyska snuten skrika åt mig. Jag orsakade nog att vi blev tullade två gånger på tio minuter och orsakade så att Kaj fick stå inne på en offentlig toalett i 1,5 timme eller nåt för att han det klantarslet hade supit bort passet i Finland veckan innan turnén. Det blev två bra minnen i en ask. Favoritställe att lira på måste vara Hamburg på en trailerpark.. Det var helt skön stämning och spelningen hölls i ett ruckel typ. Fast annars är ju Köpi ett definitivt pepp att komma till. Har lirat där både med Glöm dä! och GGA.

Är ni jobbiga att ha och göra med om man skulle boka er är eller det uppstyrt av rang?
K - Hade jag bestämt hade vi vart betydligt mer uppstyrda än var vi är men om man jämför oss med andra slashasar runt om oss så har vi riktigt bra koll på läget. Vi har väl ganska mycket koll på det hela så vi slappnar väl av en hel del från att behöva vara så jävla uppstyrda som jag önskar. Det är ju alltid någon annan som fuckar upp det för än oavsett hur bra koll vi än har på det. Men ge oss en tydlig instruktion "var här då och då eller spela inte mer än 20 minuter" och du skall se att vi fan gör så. Vi tar sedan dit vi kommer och i slutändan är vi fyra väldigt olika individer som har olika prioriteringar här i livet, vissa vill supa, andra vill slippa jobbet och vi alla vill väl mest bara lira käng.

Vilken mat vill ni helst på när ni kommer till ett spelställe, vilken är den sämsta mat ni råkat ut för?
K - Överallt man får soppa eller kall mat är det den värsta dagen i mitt liv typ, men det gör ju ingenting när man är i Europa, fyller på matlagrena då och lite av massäcken kan ju gå åt på turnén. Senast jag var på en längre sväng kom jag hem med 130 vegankorvar och 16kg veganost. Fan lättja är min synd! Bästa maten jag dock fått på ett spelställe är i Leipzig på Zorro, tre rätters middag med två efterrätter. Efterrätterna var två tårter, en som var för vanliga dödliga och en av för Straight Edge kidsen! Japp fan, sprit i efterrätten är bättre än sprit till efterrätten! Jag har stor respekt för det tyska köket, och det polska för den delen, och det tjekiska och slovakiska och….

Det kommer en splitt-tolva med er och Makabert Fynd i år på Sorry State Records.
Samma ställ som vanligt?! Inget krångel!?

K - Nya tolvan är fan lite av en återgång till första 7", det är 100% hjärta och energi och titelspåret är titulerat "D-takt" vilket nog säger det mesta. Två spår från samma inspelning är släppta på "Dimmorna skingras" 12"comp som släpptes tidigare i år, ni som hört den vet ju vad ni får! Vi har precis tuggat upp en massa material på http://glomda.bandcamp.com/ där kan ni höra två spår från split 12" samt de två andra låtarna från samma inspelning och allt annat vi släppt, bara att tanka ner och njuta, helt gratis eller så får ni lämna en slant helt frivilligt, alla pengar går till inspelningen av en 12" som vi tänkt göra i höst! Ju mer cash ni bidrar med ju bättre inspelning blir det...

Vad tycker ni om lall/sling/musikskole-band som tror dom spelar råpunk/käng bara för dom viftar d-takt, det finns ju faktiskt regler att hålla sig till!
K - Tänk med hjärtat istället för hjärnan. Musik är inte en tävling i att göra saker så svårt som möjligt, fan går man på gig vill man höra nått man kan svänga kängnäven till, kan man inte det är det bara att skrota riffet...

Favvesupa? Något att tillägga?

K - Färnet, bira och mintlikör har förstört mig och gör mig ett par gånger varje år till nån jag inte vill vara. Sprit är nog tyvärr det som håller punken tillbaka från det hot mot samhället vi skulle kunde vart.
Årre: Kir och käng - bång och bäng.

Besök vår uppdaterade http://glomda.wordpress.com
Lyssna på oss på http://glomda.bandcamp.com

Inga kommentarer: