tisdag, december 09, 2008

VON BÖÖM / MOTORBREATH SPLIT CD


VON BÖÖM / MOTORBREATH SPLIT CD
(FDA Rekotz, fda7)
Har inte hört återförenade Von Bööm’s material från den gamla goda tiden men på detta släpp bidrar de med 12 låtar. Enligt mig är deras svenska hardcore (i den gamla skolan) lite ojämn. En del låter stabilt, en del oengagerat och nån låt låter som nån Troublemakers-variant (Piller, som handlar om flödder). Jag gillar när de rensar på och en eventuell Driller Killer-influens gör sig hörd (eller Mörder, några av farbröderna spelade där), men jag tänker mest på att det skulle kunna ha varit mycket bättre gjort, det känns lite ofärdigt på nått sätt. Tycker sången känns lite felplacerad och den skiftar i kvalitet ibland. Trots detta finns det en del gött att hämta, men som sagt helt gjutet är det inte, ljudet och produktionen är schysst dock. Det är inte lätt att komma från Karlskoga…
Motorbreath är tillbaka efter fullängdaren men jag tror att det här materialet har ett antal år på nacken. Dom kör på som vanligt med feta licks och Motörhead/Discharge-mangel. Hade gärna sett att det var lite bättre ljud för det hade absolut lyft fram låtarna mer. Den gode Kedjan har framfört Mölndal Rider och Vart fan är solen A cappella uppe vid Bergsjöbadet ett par gånger så det är gött att höra hur det låter när sättningen är fulltalig. Bästa låten är dock riktigt vassa Toucher (He’s got the the looks, he’s got the moves. He is Toucher and he’s on the loose) som har riktigt fina riff och bra driv. Jag tycker nog att Outside Ralph’s var en lite stabilare inspelning. Textmässigt är det samma goda, hopplösa, svarta bild som målas upp, precis som det ska va när vi snackar Motorbreath alltså. Bra grejer men jag hade nog lagt ner nån timme till på mixen om jag fick bestäma.
Mad Dick Mäenpää, My little pony, Askkungens askkopp, Askkoppens konung. Poesi kallas det visst
9 December 2008
www.fda-rekotz.com
www.myspace.com/themotorbreathband
www.myspace.com/ekeby

Inga kommentarer: