fredag, januari 06, 2012

AGE OF WOE -s/t 7”

AGE OF WOE -s/t 7”
[Halvfabrikat, Halvep062]
Age of Woe går ut med den tunna röda linjen, i ett gränsland mellan hardcore och metal där det är skrämmande lätt att trampa fel, håller man sig på rätt sida har man framtiden för sig, trampar man över är det kört, då hamnar man där med banden från Leeds, Skövde och Karlstad som endast blir profeter i sina egna hemstäder. Göteborgarna i Age of Woe berörde mig inte särskilt vid första kontakten, minns att jag tänkte saker som 'för modernt' och 'Entombed-hardcore' när jag lämnade spelningslokalen. Men som så många gånger förr kan det första intrycket vara något som ändras, så är det i fallet Age of Woe. På den självbetitlade 2 låtars debuten finns det där långsamma och malande mörka, som gör att Age of Woe tilltalar mig, där finns också det där som jag beskrev som Entombed-hardcore i och för sig men det är inte för mycket attityd, inte för snabbt. Age of Woe försöker inte stila, dom låter välskrivna låtar göra jobbet. Det som får mig att anse att de befinner sig på rätt sida av den där linjen är det där malande mörka som jag snackade om här uppe, en känsla som Amebix och Neurosis är mästare på, som nordiska metalinfluerade hardcoreband (observera att det som idag kallas metalcore är något helt annat) som Burst och Lash Out sysslade med på slutet av nittiotalet, det smutsiga och smått progressiva. Detta är välgjort, välproducerat och det mesta med Age of Woe lämnar ett proffsigt intryck, det kunde jag inte brytt mig mindre om i och för sig, gillar ju smuts. Bra sång förresten.
www.ageofwoe.net

Inga kommentarer: