onsdag, december 22, 2010

FREDAG DEN 13:E – Under Iskalla Fanor LP

FREDAG DEN 13:E – Under Iskalla Fanor LP
[Massa Bolag]
Detta är fullängdsdebuten av Göteborgarna. Fredag Den 13:e är ganska breda och varierade i sitt sound, men dom är även fast förankrade i d-taktsdriven svensk hardcore. Det lalliga, det bredbent rockiga, det halvmecka and the blistering solos är applikationer till ett välkänt sound. Applikationer som inte på något sätt gör Fredag Den 13:e unika, många andra band finns med liknande stil, men som gör att det svänger, och det svänger jävligt bra! I en så urvattnad genre som hardcore gäller det att ha just det rätta svänget och den rätta attacken, annars tappar i alla fall jag intresset rätt snabbt. ’Under Iskalla Fanor’ är varierad men även relativt jämn även om ett och annat dussinriff smyger sig in då och då. Ibland skulle jag önska mig en lite tydligare produktion, för ibland tycker jag det blir lite grötigt, men det är ingen fara på taket. Favvolåtarna är helt klart ’Slavmentalitet’ och titelspåret ’Fredag den 13:e’. Gillar du Skitsystem-stuket, (sena) Disfear och From Ashes Rise så spana in, passa även på att se dom live, dom bjuder på ett jävla ös! Feta solon förresten!
www.myspace.com/fredagden13e

2 kommentarer:

Masken sa...

Snorbra skiva tycker jag :-) Känns bra mycket fräschare än både Skitsystem av idag ,och framför allt sena Disfear. Denna kommer med på min topp fem lista av svenska fullisar som släppts i år.

midgetexpress sa...

Håller med till större delen av din recension. Precis som med Skitsystem så blir det påtagligt sämre när lyriken är på engelska, utan att för den delen bli dåligt, snarare mer "standard" som du skriver.

Om nästa skiva får en bättre, mer distinkt produktion (läs: dyrare studio) och är uteslutande på svenska så är jag övertygad om att den kommer bli en klassiker att placera brevid Grå Värld/Svarta Tankar, kanske tom ett pinnhål över?! Kör hårt!