fredag, november 19, 2010

LAUTSTÜRMER – Depopulator CD

LAUTSTÜRMER – Depopulator CD
[Power It Up, P.I.U. #114]
Lika bra att få det sagt med en gång, samtliga av Lautstürmers medlemmar har varit eller är medlemmar i Driller Killer, och ja, det hörs. Lautstürmer larmar med samma kompromisslösa mangel som D.K. Jag skulle dock vilja påstå (är inte superuppdaterad på D.K så jag kanske skjuter mej själv i foten en aning) att Lautstürmer låter aningen mer rock’n’roll-larmigt. Kan ganska enkelt beskriva soundet på ’Depopulator’ som en blandning av Driller Killer och sena Anti-Cimex (fast snabbare), men Lautstürmer har egen identitet och låter inte som en klon. Debutfullisen har 12 låtar och manglar på i ett rasande tempo utan att tappa svänget, för svänger gör det, som fan. Riffen, basen, solona sitter som handsken och Selle piskar d-takt utan slarv och det hörs att Lautstürmer inte har några färskingar i sättningen. Attacken, svänget och flowet finns där, plus jävligt go sång. Materialet känns jämt men jag tror att jag gillar ’The Biggest Failure’ mest. Lyssnade till en början inte tillräckligt intensivt på den här plattan och greppade den givietvis inte så bra, men när man väl börjar pumpa ’Depopulator’ på repeat så blir det en jävligt bra platta, tror jag har dyngat på den 7-8 gånger idag redan (den får nog gå ett par vändor till). Vinylversionen har kommit nu också med en ny mix eller om det nu var mastring, jag tycker dock att det låter bra redan här. Du vet om du gillar’t, bra skit som sagt. Malmö levererar igen.
www.myspace.com/lautstrmer

Inga kommentarer: