tisdag, juli 13, 2010

SUMA – Ashes CD

SUMA – Ashes CD
(Speakerphone Recordings, dial 034 cd)
Jag har sett Suma live ett par gånger (i alla fall 1 gång) men har inte fastnat för dom. Senast på Underjorden i Göteborg tyckte jag sångaren clownade för mycket med nån vift-performance under konserten, fan vad känslig man är, hehe.
’Ashes’ är nära 62 minuter lång och innehåller 5 låtar, dom är skapligt långa med andra ord. Jag är en stor vän av jävlig sludge/doom, ingen storkonsument kanske men det jag gillar, gillar jag väldigt mycket. Suma har det jag gillar med stuket, den förkrossande tyngden, det lite jobbiga, den duktiga och tillräckligt långsamma trummisen och tyngden/tajmingen i gitarrspelet, den goa sången och lite pedalmixtrande på gitarren instoppat då och då. Att sedan ’Ashes’ har riktigt fint ljud gör bara saken ännu bättre. Jag ska inte säga att jag tycker att ’Ashes’ har några tydliga låtar, det låter mer som en enda 62 minuters låt för mig, men det är det jag gillar. ’Ashes’ är rattad av Billy Andersson, det säger väl en hel del om varför den låter så bra antar jag, är han med och pillar så brukar det ju bli bra grejer. Omslaget och teckningarna i digi-packet ser mycket bra ut, ja det mesta med den här skivan faller mig på läppen skulle man kunna säga. Det är inte det jävligaste och jobbigaste jag hört i genren men Suma är ett alternativ, gott som vilket annat, när du vill variera dig och inte klarar av att lyssna på riktiga dysterkvistar som Buzzov-en eller Abandon. Kolla upp nya split Lp’n med Pyramido förresten. Rekommenderas på bakfyllan!
www.myspace.com/sumanoise

Inga kommentarer: