torsdag, maj 07, 2009

OPERATION – Så länge du inte gör motstånd så stödjer du systemet 1996-1999 CD

OPERATION – Så länge du inte gör motstånd så stödjer du systemet 1996-1999 CD
(Halvfabrikat, Halvcd028)
Jag har inte hört Operation tidigare, har däremot hört om dom och valt att inte kolla upp dom. Nu sitter jag här, 10 år efter att Operation spelade in sitt sista material, med 25 låtar anarkopunk att ta in. Det är inga större problem måste jag erkänna för Operation bjuder på bra och varierad hardcorepunk. Ena stunden råpunk, andra stunden anarkopunk eller amerikansk hardcore. Det låter riktigt bra för det mesta men jag måste klargöra med en gång att jag inte är något större fan av sången. Den är alldeles för pratig, styltig och rabblar alldels för mycket text (på alldeles för kort tid), klasskamp och politik är ämnet för det mesta. Jag vill ha skrik och vrål, inte pratsång och rabblande, det gör det hela orått. Lite lustigt ändå att sångstilen ibland påminner lite om vad man brukar få höra när man lyssnar på könsrock/snuskpunk. Som sagt, delvis mycket bra (anarki… alternativ-refrängen är strålande) hardcore med bra melodier, rens och sväng. Antar att Operation hade för mycket att säga för att ha råare sång, synd! Schysst sammanställd cd med fet booklet med översättningar som klockar in på hela 71 minuter.
www.halvfabrikat.net

Inga kommentarer: