tisdag, maj 26, 2009

BOMBUS s/t 7”


BOMBUS s/t 7”
(Mourningwood Recordings, MR 09_001)
Om du surfar in på Bombus hemsida och läser valfri recension kommer du att läsa att Bombus är ganska svåra att sätta i ett fack. Melvins, Pentagram och Poison Idea nämner bandet själva som inspiratörer, dock utan att skriva det i sten. Jag har hört en låt med Melvins, den vars video gick på ’Hård Rock’ med Jon Jefferson Klingberg mot slutet av 90-talet, så om dom har samma sound som Bombus har jag ingen aning om. Det jag dock noterar är att jag av någon anledning tycker att sången kan liknas vid Big Business dito. Göteborgarna i Bombus levererar i alla fall gött på sin 2 spåriga singeldebut. Tung, lortig, svängig och bra hård rock åt det lite mer expirimentella hållet med smak för upprepning, melodi och kontrollerade utsvävningar. A-sidans ’Bring me the head of your dog’ är riktigt bra med fet refräng, gillar sången som fan. B-sidans ’Deep River’ är till en början lite långsammare och tyngre men vid 02:30 inträder en riktigt simpel men otroligt välplacerad och passande slinga, som drar med sig låten till fartigare höjder, jävligt fint asså! Jag gillar det här, spana in om ni inte fattar vad jag menar (spana in ska du göra ändå!). Riktigt gött ljud också, go feeling.
www.myspace.com/bombusmusic

Inga kommentarer: