fredag, mars 06, 2009

v/a SVERIGEMANGEL CD


v/a SVERIGEMANGEL CD
(Anarkopunk/ Container Rock, ARR004CD, COR007CD)
365 Dagar av Synd inleder denna svenska hardcore-komp och sätter standarden högt med bra hardcoremangel med Doompartier, bra grejer men ingen klockren sång. Ett Sista Andetag från Örebro är väl influerade av From Ashes Rise-stuket gissar jag, låter alltså både US-hardcore och skandinaviskt råmangel. Resultatet låter ganska modernt, rått och brutalt. Okej men inget speciellt. From The Ashes grindar på i vanlig ordning låter bra, rå hardcoregrind med korta låtar. Bidrar med 6 låtar, schysst!! Hotbild verkar helt lagt punkinfluenserna på hyllan och ägnar sig helt och hållet åt blackstuket. Det låter inte så dumt så det kanske inte var en så dum idé. Gött med polistakten på den snabba delen av låten, bra sång. Human Waste kör ’You got that right punk’ av Loud Pipes, en lite mer kaosartad version som är bra men inte i närheten av originalet. Kompromisslösa Ateisterna; får en liten Illdåd-vibb av det här, antar att det är sång stilen mest. Annars lite TJM-stuk på musiken, nått tuggit hcparti som går bort i första låten, okej upphämtning med lite grind efter det. Andra låten är nån tyngre historia som först kommer i gång efter två och en halv minut, låter för mycket tuff-hc, kepsar, helarmstatueringar och short. Krissituation kör 3 låtar jag redan skrivit om. Kurt Orvars Rebeller bjuder på fartfylld punkrock, helt okej låt men jag gillar inte sången. M:40 låter som vanligt höll jag på att säga, snabb början och ett tungt parti på slutet, inget speciellt men okej. Not Enough Hate kör gubb-hardcore med Uk82/Us82 + rock känsla. Gött klös i riffen och i solot men sångstilen är inte min favvo, helt klart schysst dock. Ond Bråd Död, grindcorekänsla över det här fast utan grind, låter ganska okej, lite hotfull och osäker stämning över det hela, sånt är bra. Trevlig blandning av snabbt och tyngre. Andra låten är snabb men jag skulle inte kalla det grind riktigt här heller, även om det är nära ibland (okej då, lite grind ibland kanske), rätt schysst stuk ändå.

Passiv Dödshjälp
, metalinfluerad crust, tänk lite Skitsystem fast med metalhardcore-influens. Gillar sången, recension av deras demo kommer framöver, lite Tompa-stuk på sången. Radioskugga, grindcore, Nasum & Rotten Sound, låter bra. Lite klent ljud, dock lite mer ondskefullt än tidigare nämnda och en liten black metal-influens tycker jag mig höra, bra gapig sång. Rövsvett, fet hardcore i vanlig ordning, bra riff och gött driv. Går inte att miss-ta för något annat band, bra skit! Slaktattack kör Bergsjön, som förövrigt är den enda plats jag badar på, på sommaren, fuck havet och salta bad, en av Slaktattacks bättre låtar. Sprängd låter rätt standard men ändå rätt egna, go känsla men lite för vanliga riff. Dock klart mycket bättre material än det jag hört tidigare med dem, det är något som lockar. Von Bööm, gillar det här mycket bättre än split cd’n med Motorbreath. ’Mord’ (som var med på splitten också) och ’Skit Va’ låter riktigt bra med fin Motörhead-feeling. Våld Mot Tjänsterman, råpunk med inte allt för tajt trummis, ger ett lite slarvigt intryck, inget jag diggar dock, okej växelsång.
www.myspace.com/sverigemangel

Inga kommentarer: