fredag, oktober 03, 2008

AGUIRRE / HONGO – Split CD


AGUIRRE / HONGO – Split CD
(Exotoire, exu008 / Abitbol, abu003)
Jag har lyssnat på den här skivan förhållandevis många gånger om man jämför med andra grejer jag recenserat och varje gång har jag förvånat tänkt; oj vad kort skivan var, och Oj var det här en split!? Lite roligt när de här 4 låtarna sträcker sig över 40 minuter… Inledande Aguirre diggade Ungdomshuset och deras första låt heter helt sonika Jagtvej69 och klockar in på runt 16 minuter om jag inte missminner mig. Det rör sig om sån här slö, tung och atmosfärisk musik förresten, doom, sludge, postrock eller vad man nu vill kalla det. Mig kvittar det för Aguirre och speciellt Jagtvej69 är väldigt bra, slött, tungt, jävligt och malande, sånt gillar jag. Soundmässigt låter spanska Hongo (höhö) som de har mer trimmade skägg, flashigare ljusrigg, tar lite mindre lugnande tabletter och inte fullt lika smutsigt speed som Aguirre, men även Hongo låter riktigt bra. Mer postrock kanske, men det behöver ju inte vara en bespottad genre, sen så gillar jag hundsången dom kör med av nån anledning, underhållande men passande. Hur som helst, detta är en mycket trevlig bekantskap. Slömangel är inte att förakta mina vänner, bra grejer!
3 Oktober 2008
www.myspace.com/aguirrederzorngottes
www.myspace.com/fungivoro

Inga kommentarer: