söndag, november 27, 2011

VÅNNA INGET – Allvar CD

VÅNNA INGET – Allvar CD
[Heptown, HTR058]
Småländska poppunkorkestern Vånna Inget från Malmö släpper fullängdare på båda formaten på sin första inspelning, lite halvkaxigt kan tyckas, men det här funkar utmärkt. Den nya ny våg-vågen med Masshysteri i spetsen banade väg för band som Terrible Feelings och just Vånna Inget. Jag upptäckte Ebba Grön (hur go/snygg är inte hyllningen i Som Man Lever) för 20 år sedan så för mig är inte Vånna Inget-stuket något som jag är rädd/främmande för. Tycker nog till och med att det här är (om inte skitbra) riktigt bra, helt min bag. Det enda lilla ögonbryn jag höjer är att det är en extremt liten del av Karolinas sång, när det blir lite rabbligt och pratigt tror jag, som jag stör mig lite på. Det är en extremt liten procent av hennes annars, strålande sånginsats så jag borde kanske inte ens ha nämnt det egentligen. 'Allvar' innehåller 10 låtar svängig, poppig och melodisk punkrock med schysst produktion, bra sång och framförallt minnesvärda låtar. Tror att du gillar det här extra mycket om du lidit mycket av småstadsångest, om du kommer ihåg hur hårfin gränsen var mellan ångest och eufori, om du kommer ihåg när hopp förvandlades till ett svart hål, om du kommer ihåg hur jävla gött det var att lämna skiten. Har svårt att välja ut skivans bästa låt, vid första lyssningarna var det titelspåret 'Allvar' som var den starkast lysande stjärnan, men i takt med genomlyssningarna träder samtliga spår fram och visar sig vara riktigt bra låtar. Bra skit!
www.vannainget.com

Inga kommentarer: