fredag, februari 19, 2010

VERVAIN - RIGSHOSPITALET CD


VERVAIN - RIGSHOSPITALET CD
(Nobelway Records, NWR001)
När jag befinner mig i Malmö, vilket inte händer jätteofta men ibland, brukar jag inkvartera mig på Nobelvägen, just ovanför en Kinaresturang. Någonstans längs denna oändligt långa gata bör väl också bolaget som släppt Vervain’s fullängdsdebut, Nobelway Records, husera om man ska tro namnet. Gatuadressen är inte det enda som jag och Vervain verkar dela, vi verkar också vara av samma åsikt om vad vi tycker var den svenska (us)hardcorescenens gyllene tidsålder, 93-96 med andra ord. En tidsålder innan New School-hardcore blev metalcore, innan det gick överstyr och blev värdelöst (en del var värdelöst redan då i och för sig).

Vervain har dock inte fastnat i 93-96 musikaliskt, utan har följt med och tagit det göttaste och Rigshospitalet bjuder på varierad hardcore som både är snabb, melodisk, trashig och tung med breakdowns, fast det blir aldrig kepsmetal. Vettiga texter, inget macho och skryt. Bra ljud, schyssta låtar och gött ös/sväng. Det jag kan ha synpunkter på är sången som jag personligen tycker är lite för kväkig och enahanda, men som jag ändå står ut med och tycker är okej. Bästa låtarna på skivan tycker jag är de med svensk text, Häxjakt, Tjafsa Inte, Välkommen in samt 93-96. Kolla in om du gillar us-hardcore som inte handlar om att träna moves framför spegeln, kan vara bra om du är tolerant mot kväksång också!
www.myspace.com/vervainhc

Inga kommentarer: