torsdag, juni 05, 2014

YURI GAGARIN – s/t LP

YURI GAGARIN – s/t LP
[Levande Begravd, LBR01LP]
Efter att ha bevittnat två konserter med Yuri Gagarin, på två ställen med helt olika förutsättningar (jag gillade den första skräpiga när dom överhettade PA't bäst) hade jag absolut ingen uppfattning hur den här plattan skulle låta. Det första jag kom fram till var att det var rätt skönt att det inte lät så rymdrockigt som min hjärna hade fått för sig att det skulle låta. Jag är lång ifrån expert på ämnet men jag vet vad jag gillar när det kommer till sån här malande, repetitiv och förtrollande rock. Jag vet att jag gillar Yuri Gagarin, får helt klart en Sleep/Om-vibb men jag tror inte att dom låter särskilt lika, gillar rytmsektionen där bas och trummor kompletterar varandra som sol och blaskig lager. Det låter jävligt smakfullt, med gitarrerna som pricken över i:et, som trollskt och lockar i mig i nått slags smutsigt fördärv. Vet inte vad maskinerna som gör såna där svepande oljud kallas (om de inte råkar kallas synth då), men det låter jävligt bra. För som helhet låter det jävligt bra, ska inte babbla för mycket om saker jag vet extremt lite om men den här självbetitlade debuten låter jävligt bra, om du väljer att kalla det space/kraut/psyk eller doom bryr jag mig inte om utan jag drar en stilla dyrk, nuff said!
https://www.facebook.com/yurigagarinspacerock

Inga kommentarer: