fredag, april 27, 2012

JEALOUS COWARDS -s/t Cd

JEALOUS COWARDS -s/t Cd [Ductapes, Ductapes 001] Malmö bjuckar på hardcore igen. Jag är jävligt dålig på den här tidiga amerikanska hardcoren fram till typ -88, jag gillar Dead Kennedys, Minor Threat, Black Flag och sen så är det mest en jävla massa enstaka skitbra låtar uppsnappade från diverse gamla blandband med band som jag glömt att lyssna in mig på, jag är inte helt i mitt rätta element. Jealous Cowards, med medlemmar från utmärkta Deünga, spelar något åt det där 1982-1987 hållet, melodisk, rock'n'roll-bottnad hardcorepunk, inget fullt ställ men fortfarande skitigt, förbannat och skevt (det bra skeva). Det självbetitlade första släppet låter bra, jag gillar det men det sitter inte riktigt som kepsen. Det är väl inget direkt som jag ogillar men en sak som jag noterat är att jag tycker att trummorna kunde ha svängt mer. Minnesvärda låtar är speciellt 'Fuck OFF!' (ja den handlar om bandet), 'Crime Fucking City Hardcore', 'the Serbian Dream' och refrängen till 'Young Adult Retirement' även om plattan håller god och jämn kvalitet. Som sagt bra, men det är inte det råpisk jag vanligtvis föredrar. www.jealouscowards.com

Inga kommentarer: