måndag, december 06, 2010

ÄTTESTUPA - Begraven Mot Norr LP

ÄTTESTUPA - Begraven Mot Norr LP
[Release the Bats, RTB#55]
Har lyssnat litegrann på Ättestupas självbetitlade Lp, mest på bakfyllan och med ganska kassa lurar. Den lät trevligt tycker jag (säkert på grund av de kassa lurarna som missar alla viktiga ingredienser), en bra bakisskiva, inte alltför jobbigt men fortfarande jobbigt nog. Jag vill minnas att det lät lite annorlunda än hur ’Begraven Mot Norr’ låter, mer loopar, noise och ljud och mindre framträdande trummor och bas. Även om just basen, trummorna och sången är mer närvarande på ’Begraven Mot Norr’ så är det den där skräckiga, ödsliga orgeln, bruset och gitarren som är mest framträdande. Jag gillar Ättestupas ödsliga, skräpiga och hotfullt skrämmande sound, undra om det är de där ensliga Smålandsskogarna som smittat av sig? Jag somnade till den här vid första genomlyssningen och jag vaknade upp svettig och lite rädd, det om något måste ju ses som ett bra betyg. Vad snackar vi för musik? Jag vet inte riktigt, noisig lo-fi doom kanske, down tempo, drone med elektroniska noise-stänk. Mig spelar det ingen som helst roll, det låter ju gött, jag gillar ju orgeln. Både A som B-sida är bra skit, sida B kan dock nog ses som lite rensigare. För att översätta till punk, gillar du Counterblast eller Abandon’s långsamma, ödsliga orgelgrejer gillar du nog det här, om du
gillar att må dåligt kommer du också att gilla det!
www.releasethebats.com

Inga kommentarer: