söndag, januari 10, 2010

ANATOMI-71 – På Giftets Vingar 12”

ANATOMI-71 – På Giftets Vingar 12”
(Halvfabrikat, Halvlp034)
Fjolårets 12” till rakning, skapligt försenad recension, men det är så jag rullar! A-sidan inleds med ’Det är bara svinen som hörs’, en snabb jävel med bra attack och riv som handlar om vilka det är som får plats i dagens mediasamhälle. Var inte särskilt impad när dom slängde upp den här på deras myspace men det har växt till sig riktigt bra och jag diggar, finfint solo där också!
’Slutstation Snutstation’ en punklåt som inte känns som en punklåt utan har mer rock/metal-stuktur fast ändå egentligen inte är annat än en punklåt. Gillar den delvis men låtstukturen förvirrar mig lite och gör att mitt fokus flyttas från att uppskatta flow, attack och sväng till att snöa in på låtuppbyggnaden, det kanske ska ses som ett plus egentligen förresten!?
’På Giftets Vingar’ Attack och kravallmangel åter igen, bra vev som fan och jag gillar det där ”gammelmetal”-tugget och doom ’n gloompartiet som kommer in i mitten, heavy rock och hardcore är helt klart kompatibelt, mycket bra!
’Applåd med en hand’, midtempo och dubbeltramp, gillar inte första refrängen nått vidare men när den andra går över i tyngre hardrockin’ tongångar är det ju pärla! Gött lite Motorhead-driv/stuk på nått sätt, jag gillar. ’En fot i graven en i klaveret’, redig kravallstänkare med fintfint d-vev, en ganska klassisk A-71-låt tror jag att jag skulle vilja säga, med trevligt solo. ’Sgt Peppers loser hardcore band’, midtempo 4-taktare av rang, bra låt, lustig text och ett jävla sväng, en riktig dänga. Lätt bästa låten på skivan, gillar rockbryggan (eller vad det nu kallas) där också, mycket bra, instant classic i min bok! ’Ad Nauseam’, avslutar plattan fint med gästsång från Gunnar från Avskum, gött stuk på låten, gillar versen speciellt . Anatomi-71 levererar som alltid och på ”Giftets Vingar” finns det mycket som är riktigt gött, personligen så tyckte jag nog om ”Mot nya höjder” lite mer. Som vanligt är det tajt spelat, snyggt layout, bra ljud, bra texter och bra sång, du hajjar…

Inga kommentarer: