fredag, november 20, 2009

PYRAMIDO – Sand CD


PYRAMIDO – Sand CD
(Total Rust, Trust 012)
En av fördelarna med att få plattor till recension av band som kan inhuseras i sludge/doom-facket är att jag nästan omedelbart vet ifall jag gillar det jag hör. Jag behöver inte många takter av Pyramidos fullängdsdebut ’Sand’ innan jag kan bocka av de kriterier som jag tycker bör uppfyllas när vi snackar träskigt sludgemangel. Rätt tyngd och sväng i riffen, check – hårdhänt trummis som inte hetsar, check – bra gapvrål, check. Mer behöver jag egentlingen inte, det kan ju va trevligt med halvfett ljud men så länge ovanstående kriterier är uppfyllda är det bara att köra. Jag tänker inte i låtar när jag lyssnar på ’Sand’, för mig ha det gärna fått vara en enda lång låt, det är stuket och helhet som är det viktiga. Pyramido har den där dirty south-känslan (tjena skåne!) som jänkarband från NOLA brukar sitta inne med, det smutsiga det trasiga och träskiga med det där svänget som i alla fall jag gillar som fan. 5 låtar på 45 minuter bjuds vi på av jävligt tungt och långsamt mangel. Gillar du Cathedral, Eyehategod och kanske Buzzov-en (har inte koll på cooling-doom så några såna kan jag inte droppa) bör du spana in Pyramido, höj volymen och känn lite goa vibrationer i bröstet. Pyramido har inte en chans mot Abandon, men det är det inte många band i världen som har, bra skit. Råsnygg layout förresten..
www.myspace.com/pyramidodoom

Inga kommentarer: