lördag, april 18, 2009

EN SVENSK TIGER - Versace Style CD-r Promo

EN SVENSK TIGER - Versace Style CD-r Promo
(BRCD06)
Förra året började jag lyssna på Ebba Grön igen, hade nog inte lyssnat på dom på 15 år eller nått liknande, jag gillade det som fan. Ramlade över en recension av den här skivan någonstans (kan ha varit på dagensskiva.com) och En Svensk Tiger nämdes i samma andetag som Ebba Grön. Undrar om jag har den skivan tänkte jag, det hade jag, den låg där och skräpade på köksbordet, under räkningar och smulor från knäckebröd (jag äter mycket knäckebröd). Jag satte i den i cd-spelaren på en gång. Jag har lyssnat jävligt mycket på den här skivan, och alltid hela skivan i ett streck, jag gillar Versace Style helt klart men det finns även nått med den som jag är allergisk mot. Högsbo-bördiga En Svensk Tiger bjuder allt som oftast svängig punkrock av tidig svensk modell, jag tänker ofta Ebba Grön och the Clash, lägg till lite Ksmb och Attentat också vettja så kanske vi kommer närmare sanningen. Låtmaterialet är välkomponerat och har go feeling, gillar produktionen (signerad Johan Johansson) och när sången är lite tuffare är det riktigt bra. Ibland är det där emot lite väl mjäkigt och då tycker jag (speciellt sången) är lite läskig, jag känner mig obekväm, som i Vakt på Valand, då jag fylls med obehag och är tvungen att byta låt. Det är när det pratsjungs jag inte riktigt är kompis med Högsbo-ligan, även ifall jag märker att jag har översende med en hel del, märkligt nog. Gillar styltiga Dagboksdröm, inledande Ministeriet, men jag zappar som sagt gärna förbi de mjäkigare, läbbiga låtarna. Jag gillar göteborgsanknytningarna i texterna (mer låtar och Gårdsten för fan!) men mot vissa blir jag lite allergisk (återigen Vakt på Valand). Gillar deras känsla för melodi och melankoli, både i musiken och sången. Som sagt, jag ogillar vissa delar av den här skivan mycket, men det bra delen lockar och väger över så jag får väl säga att jag gillar det här antar jag, fan att man ska gilla lall.... Undra om dom har Högsbojeans när dom kör live?!
www.buzzboxrecords.com

Inga kommentarer: