tisdag, februari 26, 2013

DISPOSE / KRANIUM – Distort the north – split LP

DISPOSE / KRANIUM – Distort the north – split LP
[Dis before dishonour]
Länge var jag av åsikten att bra råpunk inte gjordes norr om Sundsvall, ju längre upp, ju mer ushc-befläckat. Det var en tid då Umeå bytt x-ad näve mot nitjacka och crustnacke. Många försökte veva, snudd på alla misslyckades. Norrland var torrlagt, med undantag för Östersund (om man nu räknar det till the true Norrland) och Luleå där man genom Distortion och Finn records-katalogerna fostrat ungdomar att se igenom ushc-bluffen och hålla europeisk hardcore som The Leader (Of The Fuckin Assholes). Luleå är morsa/farsa till Dispose och Kranium som nu ligger under min astigmatiska lupp.
Dispose bjuder på 6 låtar skitigt och distad standardråpunk. Med rådistade blickar som sneglar mot japan klöser sig trion genom A-sidan och lämnar ingen vän av distad råpunk besviken. Inspelningen är skitig och allt annat än polerad men det enda jag saknar är lite tydligare cymbaler, lite vettigare solon hade kanske inte suttit så dumt det heller. Jag gillar, blir till att skaffa 12” som D-takt & Råpunk just släppte.
Kranium kör lite slöare, svängigare och mindre necro men det är inga mil ifrån Dispose sound. Inledande 'Slag på slag' fungerar förövrigt utmärkt att lyssna till på 45 varv, det var först på spår 2 som jag fattade att det skulle vara 33 varv. Ganska rå inspelning även här men lite mer åt det håll som jag brukar föredra. 8 låtar, inga konstigheter, midtepo d-takt, lite mer Bombanfall än Disclose. Fin split detta, säkert god att dricka starkt till.

www.kranium.st
http://dis-swe.webs.com

Inga kommentarer: