onsdag, mars 09, 2011

NITAD – Den Gudomliga Världen 7”

NITAD – Den Gudomliga Världen 7”
[De:Nihil, NIHIL 001]
Jag lyssnade lite på Nitads första inspelning när den begav sig, tyckte det var ganska mycket snack för ganska lite och bestämde mig ganska snart för att inte bry mig nämnvärt, men dom har alltid funnits där, har haft koll även om jag inte har lyssnat. Man är ju katalog/arkiveringsskadad...
Så det är först nu, i och med De:nihils första släpp, som jag för första gången på allvar ägnar Nitad kvalitetstid. Jag kan med en gång konstatera att 'Den Gudomliga Världen' helt klart är min kopp med te, inte alls vad jag förväntat mig. Är övrigt material i det här stuket?! I så fall har jag en del att ta igen. Nitad, i grund och botten amerikansk hardcorepunk modell 80-tal, lägg till post-punk och lite missbrukarrock (a.k.a noiserock), du har 'Den Gudomliga Världen', det låter ”Far out” både till och från, det gillar jag. Lika mycket som när det inte är nått krångel så gillar jag när det ÄR krångel och i fallet Nitad skulle jag vilja påstå att ju mer krångel desto bättre. Lyssna bara på ' Hänt Igen', en kontrastrik jävel eller varför inte Raped Teenagers-vibbarna (speciellt på sången) i refrängen till 'Gråzon', eller det enformiga malandet i 'Del Ett', skivans starkaste låt, strålande enligt mig. Nitad har helt plötsligt hamnat på radarn och om de fortsätter att göra såna här bra låtar har dom krokat undertecknad. Jättesnyggt omslag dessutom!
www.denihilrecords.blogspot.com
www.myspace.com/nitadstockholm

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker deras tidigare, av det jag har hört med bandet, var lite vildare än just den här skivan...

Bästa låtarna tycker jag är gamla "Ge mig ge mig" och "Panikattack på buss 316"... Kolla upp dem om du inte hört de låtarna tidigare.

/Jocke A