tisdag, augusti 12, 2008

GRAVE IN THE SKY – Cutlery Hits China: English for the hearing Impaired CD



GRAVE IN THE SKY – Cutlery Hits China: English for the hearing Impaired CD
(Heart & Crossbone , HCB-015)
Jag har fått skivor från mindre vanliga länder genom åren men det här är den första plattan jag fått från Israel, närmare bestämt Tel-Aviv. Avant-Sludge står det i pressreleasen, ni fattar kanske att det är sån där viktig svår musik med influenser från alla band som är ”rätt”, Khanate, Godflesh, Electric Wizard och obskyra Black Metalband som släppte en demo 1991. Är inte så insatt i sånt här men jag uppskattar en del när jag väl hör det. Grave in the sky låter jävligt monotont, skräpigt, slamrigt och BPM’n är väl inte alltför hög. Men det låter rätt schysst, jävligt industriellt, destillerat och äckligt sound, ja lite halvjobbigt att lyssna på, som det ska vara med Doom/sludge det vill säga. Rå sång, överdiskat gap med effekter och loopar. Detta är ju ingen easy listening direkt och jag tror att jag uppskattar sånt här mer live med ett par öl för mycket innanför västen, än hemma i vardagsrummet, låter väl lite som en avtändning på tjack kanske. Var obskyras i kvarteret med Grave in the sky i din kassettwalkman, tills polaren kommer hem med en rehearsal med loopade och distade grottljud som han scoreat på Ebay för hela månadspengen. Nä nu lät jag negativ, jag gillar Grave in the sky.
12 Augusti 2008
www.myspace.com/graveinthesky

Inga kommentarer: