torsdag, november 29, 2012

M:40 – Diagnos CD

M:40 – Diagnos CD
[Halvfabrikat, Halvcd070]
Det hade kunnat bli väldigt löjligt, att döpa ett album till 'Diagnos', och slängt fram nån halvkass ”Suicide Crust”-variant, utan att fånga känslan av mental ohälsa. Titelspårets inledningsriff bjuder definitivt på den svärta som jag kräver av något så allvarligt. Jag tycker i och för sig att det låter som ett Acursed-riff, men bra riff är bra riff. Nu är inte 'Diagnos' någon klockren historia men jag tycker att den innehåller tillräckligt med smuts, desperation och fulhet för att få mitt godkännande. Jag tycker sällan att det är i dom tunga partierna min skepsis ligger, utan att ibland så är det inte tillräckligt bra riff i dom snabba partierna (dom ljusare ackorden, kan man säga så?), kolla in tredje spåret 'Levande Död' förslagsvis (eller lallet i I Rännstenens skam), inte alls i min smak. Men oftast så gillar jag M:40, det låter välgjort för det mesta, desperat och rensigt är det definitivt. Detta har helt klart stora likheter med Acursed men jag tänker även på Burst, framförallt tiden runt Conquest: Writhe (deras bästa, spana in om du missat). Bookleten är snygg, omslaget ser ur som vanligt och låtarna är 12, slänger ur mig ett betyg på 6/10.
www.m40.se

Inga kommentarer: