torsdag, oktober 25, 2012

V/A – Dimmorna skingras Vol. 2

V/A – Dimmorna skingras Vol. 2
[Pike Records]
Har börjat gilla samlingsskivor igen, efter att ha sett dom som menlösheter som man aldrig lyssnar på, har jag börjat uppskatta dom som tidsdokument i en tid då band släpper skivor i ett alltför snabbt tempo. Ska man hänga med får man ha en jävla pejl, om det inte hade varit för samlingsskivan.
Handgranat inleder, det låter ganska snällt för att vara råpunk, antar att det är inspelningen. Funkar väl men det är inget som jag går ingång jättemycket på. Något som ett besök i Studio Clay Station skulle ändra på? Jag har alltid lyckats missa PP7 Gaftzeb, här bjuds det på 2 låtar, med olika sättningar. Jag har inget koll, men jag förmodar att det här ett soloprojekt med ”hired guns”. Jag gillar det i alla fall, svängig punkrock med känsla för melodi men även för mangel, ska försöka komma ihåg att kolla upp mer. Sthlms Blodbad kör ganska standard, 'ligga och mala på ackorden'-mangel, tunga partier, lite meck och ganska mycket melodi. Kanske den felande länken mellan Splitter och den första fullisen med the Kristet Utseende!? Inget direkt nått jag gillar. Bombangrepp recenserade jag när deras demo kom och de här låtarna är därifrån om jag inte är helt ute och cyklar. Fortfarande bra, om än rätt standard (behöver ju inte vara något negativt) typiskt svenskt råpunkmangel i snabba Skitsystem/Acursed-skolan. Vengeance of Karma har techat till sig med metal-riff och breakdowns, inte min grej men refrängen till 'Dansa din djävel' är bra, och den melodiska delen är rätt snygg. Inspelningen låter jävligt komprimerad, hade föredragit lite mer skärpa och lite mer luft.
Sida B inleds av the Bristles som medverkar med 2 låtar från deras 2 år gamla fullängdare. Jag var inte jätteimponerad när den kom och är det inte nu heller, gillar inte sångstilen så mycket, musiken funkar. Passiv Dödshjälp kör det tidiga 2000-talets näst mest uttjatade stuk, Soundlab/Nasum-stuket, fast utan grind, alltså, mangel, mosh, melodier och sega partier. Funkar väl okej, men jag tror inte att det finns nått band som kör stuket idag som skulle kunna imponera på mig, 'Inga gaddar, ingen brud' verkar ju dock ha en intressant text (som det inte gick att googla fram). Inavel kör hederlig gammalt svensk råpunk, låter 80-tal, på ett bra sätt då, lite för ren ljudbild kanske någon tycker, jag gillar. Von Bööm är inte riktigt min grej, det låter gammalt men dom har alldeles för mycket tunga och ”gungiga” partier för min smak. Vet inte heller om jag gillar eller ogillar sången, it's a thin line ibland. Bra refräng på 'Le Cotard' och okej vers på 'Allt ljus på mej'. Har inte lyssnat på Thräshers på ett tag men jag tänker mycket mer på Sista Sekunden den här gången än när jag hörde dem sist, kanske är det bara sången, är inte säker. Nå, det är bra sväng och det är fortfarande tidig USHC som det rör sig om. Inledande 'Det smäller på stan' får mig även att tänka på Annihilation Time, och det bör väl ses som något gott. Avslutande 'Dimmorna Skingras' gillar jag också, förutom refrängen, övriga delar av låten innehåller goda mangelkavalkader och läskande longhaired guitar-wanking stuff. Trevlig samling, och en bra tidsdokument om du som jag har svårt att hålla ordning på tidslinjen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bombanfall? Nu får du ju ta och kamma dig Hedvux!

/Tjöt

Hedvux sa...

Ha, den felstavningen hade tagit länge innan jag upptäckt själv, hehe