torsdag, mars 29, 2012

KVOTERINGEN – Storfinansen 7”

KVOTERINGEN – Storfinansen 7”
[De:Nihil, Nihil003 / D-takt & Råpunk, Dtakt029.2011]
Det här med att höra fel, eller välja att höra fel, är ganska roligt och något som jag sysslat med sedan jag började lyssna på musik. Att inte ha bråttom med att titta efter i texthäftet vad det egentligen är sångaren sjunger, kanske strunta i att kolla överhuvudtaget, jag vet exempelvis fortfarande inte vad Kiss sjunger där strax innan refrängen i Heaven's on fire.
I det här fallet vet jag sedan innan vad det är Calle Henriksson ropar om i refrängen till titelspåret, och det är tyvärr inte - ” Det är stor falafel, stor falafel”, som jag hör. Kvoteringen är tillbaka med sin cleanaste inspelning, 4 låtar satta i Soundlab. Jag vet inte om det är den tydliga produktionen som gör det men jag tycker att det inte går lika fort som det brukar, eller är det kanske bara så att jag mest har fyrpannan 'Hjalmar Wång' på hjärnan?!.
A-sidan's 'Förintelsemaskineriet' och nyss nämnda 'Hjalmar Wång' är riktigt goa dängor, med sylvassa riff, signerade riff master Letho och fladdriga basgångar. B-sidan's 'Storfinansen' är en svängig d-taktare med gött pisk och ”long haired wanking” (som Maximum Rocknroll skrev i en recension), precis som jag vill ha det . 'Förbannad den...' är väl den låt där det låter mest som det brukar, det är också den låt som jag kommer ihåg minst av. 'Storfinansen' är en bra sjutummare som ljudmässigt inte låter som råpunk brukar, jag gillar att man tydligt kan höra vad som försiggår, men jag kan samtidigt sakna en skitigare och rivigare produktion.
Få slänger ur sig pärlariff som 'riff master Letho'.
Kvottis rules okej?!
Kvoteringen

Inga kommentarer: