tisdag, november 02, 2010

6 snabba med De:Nihil Records

Larzon och Calle spelar tillsammans i Kvoteringen. Nu mer har de även ett skivbolag tillsammans vid namn De:Nihil. Deras första släpp kom i dagarna, nämligen Nitad's 'Den Gudomliga Världen'. Jag är ju en grävande skribent så jag skickade iväg 6 snabba frågor till Larzon, håll till godo!

1, Vid vilken exakt tidpunkt startade ni De:Nihil och varför?
- Har ju gett egna grejer förr men just ge ut andra band man gillar har jag haft i åtanke i många många år men i våras 2010 gick det inte att kämpa emot längre haha. Jag gjorde slag i saken och bestämde mig för att jag ska fan göra dettta och det är nu. Samtidigt kände jag att jag ville ha med Calle på det, dels har vi ganska mycket liknande tankar och åsikter plus att han är jävligt kreativ person och framförallt kul. Jag vet att vi exakt bestämde oss 28 April 2010.
Nu är vi igång och det känns jävligt mulligt.

2, Har ni några bolagsförebilder som ni sneglat på? Har ni en uppsatt agenda förresten eller tar ni det som det kommer?
- Bolagsförebilder hahaha nej inte direkt men det finns en massa jävligt duktiga personer enbart i Sverige som som håller på och hållt på t.ex Finn Rec, D-Takt och Råpunk, Communichaos Media, Ny Våg, Not Enough, Halvfabrikat, Kranium, Skrammel och en massa fler.
Vi har ingen agenda mer än att ge ut grejer vi själva gillar mycket så det kommer säkert spreta lite men endå ha nån sorts röd tråd. Vi får se vart det barkar hän.

3, Ert första släpp är Nitad's mycket tjusiga 'Den Gudomliga Världen', är ni nöjda med släppet?, jag tyckte det lät gött.
- Skitnöjda. Jäkligt bra låtar och sjukt snygg art av Andreas Kranium Rec. Top notch. Känns klockrent.

4, Ni har ett släpp planerat med Kvoteringen, har ni nått mer spännande som ni håller på att styra med?
- Ja den där Kvoteringen inspelningen har vi skjutit upp några ggr nu och Sylen (D-takt & Råpunk rec) undrar nog va fan vi håller på med hahaha men nu har Jallo föreslagit inspelning sista helgen i Nov så vi hoppas på det och den släpper vi tillsammans med D-Takt och Råpunk Rec som sagt. Vi siktar på 12" EP. Vi ska göra ett par bitar till sen har vi det.

Utöver den plattan så kommer vi släppa en 7" EP med ett band från Wien som heter ANSTALT där Danne (The Accidents/Genocide Super Star) lirar samt folk från Demezia Kolektiva.
Riktigt bra hård, lite snotty hcpunk. Dom har några låtar på sin myspace från en annan EP dom släpper innan på DSB här...
http://www.myspace.com/anstaltpunk
Förhoppningsvis är "vår" Anstalt ute innan årsskiftet.

En till grej vi jobbar på är en comp EP i stil med Civilisationens Bakgård men med ett annat cause som vi siktar på att ha ut innan sommaren men det kommer mer info om den senare.

5, Hur ser ni på det här med limiterade pressar, hur gör ni, är det något ni ska krångla med?!
- Jag vet inte. Det kan vara lite kul samtidigt som det är dyrare och lite hetsigt haha.
I första hand vill vi ge ut jävligt bra grejer sen får vi se hur och på vad det blir det hamnar.

6, Slutligen, vilket varv tycker du en sjutummare ska ha och vad skall den kosta!?
- Haha det har jag aldrig funderat på, har folk åsikter om sånt...?
33rpm betyder ju mer av det goda om man diggart.
Pris....30-35:-spänn kanske. Det är ju lite motvind med Postens priser....
Svårt ibland att veta var man ska lägga sig i pris, beroende på vad de kostar att tillverka och man kan ju inte heller räkna med att sälja allt av alla releaser.

Tack för visat intresse Andreas!

Vi nås på.
denihilrecords@gmail.com
http://denihilrecords.blogspot.com/
http://www.myspace.com/denihilrecords

Inga kommentarer: