söndag, april 25, 2010

UNCURBED / WARVICTIMS Split LP

UNCURBED / WARVICTIMS Split LP
D-takt & Råpunk, Dtakt026)
Min relation till Uncurbed började för 16 år sedan i och med att min bror kom hem med Babs ’Hardcore For The Masses Vol II’, ni vet den där med den avhuggna kuken på framsidan. Då var det ju Millencolin, 59 Times the Pain och Refused som var anledningen till att man lyssnade på plattan, men man fick ju minst sagt ett uppvaknande när det var dags för spår 6 och ’No Respect’ med Uncurbed åkte på och rensade skiten ur de resterande banden. Jag vet inte hur många gånger vi lyssnade på den låten, förmodligen lite väl många gånger då jag tyckte att versionen av låten som var med på ’Mental Disorder’ inte var lika bra för att dom hade ändrat i texten.

Jag gillade Uncurbed som fan från och med ’Mental Disorder (är fortfarande inte inlyssnad på ’The Strike of Mankind’) till ’Punk And Anger’, eller jag tappade nog intresset där och lyssnade inte in mig på de 2 efterföljande albumen (som många andra håller som favoriter), gillade inte den där punkiga stilen riktigt, jag ville att Uncurbed skulle ha den där rensiga dödsvibben som fanns på ’Mental Disorder’. Men man kan ju inte värja sig för evigt, ’Punks on Parole’ och efterföljande ’Ackord för Frihet’ hamnar på andra respektive tredje plats på min lista över favvo-album med Uncurbed. Gillar ’Welcome to anarcho City’ men av nån anledning så tappade jag intresset igen, och förra given, ’Back from the Ditch’, där det åter igen var metalaktigare tongångar, vet jag inte ens om jag hört.

De 8 låtar som Uncurbed bjuder på här låter mer hardcore (den amerikanska varianten) och (gammel)metal än tidigare, och visst det låter fortfarande Uncurbed men det låter inte som jag förväntar mig att Uncurbed ska låta, det låter väldigt oUncurbed. TB låter dessutom så bra och fokuserad så jag är tvungen att kolla upp i texthäftet om det verkligen är han som sjunger eller om det är någon som härmar honom väldigt bra (eller ja, inte riktigt kanske, det hörs ju att det är han). Var vill jag komma egentligen, jo det här är bra, men jag är förvånad att det är Uncurbed som spelar när jag hör musiken, detta är mer något jag skulle vänta mig av Wolfpack/brigade eller liknande band. Jag gillar stuket, materialet är jämt och produktionen är fet, får ta och lyssna mer så man vänjer sig. Uncurbed låter inte riktigt som sig själva och jag gillar det.

Warvictims manglar på som vanligt, ja det låter som vanligt och det låter standard, jag är dock fullt medveten om att det ska låta just som standard käng. Tycker dock att det är lite halvtråkiga riff på sina håll. Warre låter som dom ska, solona sitter där och Jocke vrålar lungorna ur sig i vanlig ordning, gillar ’the End’ mest för tillfället tror jag. Jag håller låtmaterialet på ’Dogs of War’-sjutummaren som deras bästa, tror dock att detta materialet höjer sig en aning med en öl för mycket innanför västen, gött tugg där i ’Vid Helvetets Utpost’. Ljudet och tempot är bra, man hinner med att veva näven…
www.myspace.com/dbeatrawpunk
www.myspace.com/theuncurbedfamily
www.myspace.com/warvictims

Inga kommentarer: